سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شنوایی سنجی و خرید سمعک مناسب

نشانه ها وعلائم اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی :

این اختلال را نمی توان توسط ابزارهای دقیق پزشکی از قبیل اشعة  ایکس یا با آزمایش خون تعین کرد. بلکه این بیننده قیمت سمعک ویدکس است که تعیین می کند کدام رفتار بیش از اندازه است و کدام رفتار این گونه نیست. شایع ترین علایم رفتاری این اختلال عبارتند از:

1. بی توجهی:

نارسایی توجه مشخص ترین مشکل کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و نخستین معیار تشخیص در DSM-IV است . نارسایی توجه بزرگترین مشکل این کودکان است. بارکلی توضیح می دهد که مهم ترین مشکل توجه در مبتلایان به این  اختلال توجه پایدار است .  توجه پایدار به فرد کمک می کند که محرکهای دیگر را کنترل نماید و فقط به یک محرک پاسخ دهد .  این دو مشکل ( کنترل محرکها و پاسخ به محرک ) از اصلی ترین مشکلات این کودکان است . افراد دچار این اختلال ، د ر توجه انتخابی مشکل دارند و از آنجایی که قادر به کنترل توجه خود نیستند،  در حین انجام کارها و تلکیف به رؤیا فرو می روند .  این افراد به سختی می توانند روی یک موضوع متمرکز شوند و پس از چند دقیقه ممکن است از فعالیت خسته شوند .

 

2.فزون جنبشی ( بیش فعالی ):

در بیشتر موارد ، اولین مشکل آشکار فرد با نارسایی توجه /  بیش فعالی ، فعالیت زیاد یا فزون جنبشی است . این افراد در آرام نشستن مشکل دارند .  زیاد حرف می زنند و منتظر ماندن و رعایت نوبت برای آنها بسیار دشوار است . بی قراری حرکتی ، مهم ترین ویژگی آسیب شناختی آنان است .

 

3.تکانشگری :

تکانشگری یکی از نشانه های اصلی است که در DSM-IV مورد توجه و تأکید قرار گرفته است .  به طور معمول صاحبنظران ، تکانشگری را « رفتار بدون تفکر »  در نظر می گیرند .

تکانشگری ، یکی از اجزای اصلی اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی است ، به همین علت است که افراد دچار این اختلال در « راضی شدن » مشکل دارند . آنها در مقایسه با افراد عادی به تقویت کننده هایی با فاصلة کوتاهتر نیاز دارند .  افرادی که دچار تکانش هستند ، نمی توانند عکس العمل های خود را مهار کنند و یا پیش از عمل کردن فکر کنند .

 

علل نارسایی توجه / بیش فعالی :

پژوهشگران و دانشمندان ، نمی توانند به طور قطعی مشخص کنند که علت اصلی اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی چیست ؟ عوامل ژنتیکی ، زیستی – روانی و اجتماعی می توانند در پیدایش این اختلال تأثیر گذار باشند که به طور خلاصه به این  عوامل اشاره می شود :

 

الف ) عوامل ژنتیکی :

به طور معمول ، در مطالعه عوامل ژنتیکی درباره این اختلال ، سه روش مورد استفاده قرار می گیرد :  مطالعة خانواده ، مطالعة هم شکمان و مطالعة فرزند خوانده ها  . مطالعة خانواده به بررسی تأثیر عوامل خانوادگی مربوط می شود ، در حالی که کاربرد مطالعة هم شکمان و فرزند خوانده ها به این منظور است تا روشن شود که آیا اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی منشاء خانوادگی و محیطی دارد یا ژنتیکی؟

وی و همکارانش ( 1999) در پژوهش خود دریافتند که تأثیر عوامل خانوادگی بر دختران و پسران یکسان است و در صورتی که شرایط محیط یکسان باشد ، تأثیر محیط بر دختران و تأثیر ژنتیکی بر پسران ، تا حدی بیشتر است . مطالعه هم شکمان و فرزند خوانده ها در مورد این افراد ، نشانگر وجود رابطة قوی ، بین عوامل ژنتیکی و وجود این اختلال است . 

بیدرمن و همکاران (1990) عوامل خانوادگی ژنتیکی و عوامل روانی – اجتماعی را در میان خویشاوندان درجة اول کودکان ونوجوانان دارای این اختلال مطالعه کردند و دریافتند که در این خویشاوندان ، احتمال وجود اختلالی مشابه بسیار زیاد است .  از این رو ، تأثیر عوامل خانوادگی و ژنتیکی مورد تأیید قرار می گیرد .

 

 

ب ) عوامل عصب شناختی و عصبی – شیمیایی :

به طور کلی ، در افراد دچار این اختلال ، کارآیی مغز در زمینه های متعدد همچون : در هوشیاری ، مکیدن ، بلعیدن ، حرکتهای اضافی در هنگام غذا خوردن زیاد و بیش فعالی ، با اشکال همراه است .  کودکان دارای این اختلال را می توان به دو گروه تقسیم کرد :  یکی عبارت است از آنهایی که دارای کمبود  دو پامین هستند و دیگر آنها یی که دارای کمبود سوخت و ساز نوراپی نفرین هستند . در واقع از راه روان محرکهایی همچون آمفتامین و ریتالین ، سیناپسهای نوراپی نفرین و دوپامین را تحریک می کنند .  کودکان و افراد دچار این اختلال در کارکرد دوپامین مشکل دارند .

منبع:

https://tehransafir.com/